نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه ایلام
2 مدرس مدعو دانشگاه ایلام
چکیده
نفی بأس از جملهی تعبیرات پرکاربرد در منابع روایی است. مشهور فقهای امامیه، مفهوم نفی بأس را، در فرض تجرد از قرائن، جواز و نفی تحریم دانستهاند و اثبات بأس را مفید مطلق مبغوضیت و معنایی اعمّ از تحریم و کراهت برشمردهاند. واکاوی مفهوم بأس و دقت در کاربستهای قرآنی و روایی آن نشان میدهد که استعمال این مادهی لغوی در حوزهی تشریع، متناسب با مفهوم عذاب و عقاب است و به تبع این تناسب، بایستی، به اتخاذ رویکردی نو دربارهی این مفهوم پرداخت. به نظر میرسد مدلول نفی بأس، نفی تحریم و اثبات آن، اثبات تحریم است و دلالت اثبات بأس بر فساد، در گرو پذیرش استلزام فساد از تحریم مستفاد از آن است. به عبارت دیگر، اثبات بأس، بالمطابقة دلالتی بر فساد ندارد و استفادهی فساد از آن منوط به پذیرش ملازمهی نهی و فساد است که مشهور علمای اصول در عبادات آن را پذیرفتهاند و در معاملات از قبول آن سر باز زدهاند. در این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی مفاد این تعبیر پرداخته شده و سعی بر آن بوده است که با ارائهی رویکردی مستدل درباره مفهوم نفی بأس، به رفع پارهای از تعارضات روایی پرداخته شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A new approach around the concept of Bas in hadiths and eliminating hadith conflicts and its implications
نویسندگان [English]
- Abel jabar Zargooshnasab 1
- Ali Hosinifar 2
1 IlamUnversity
2 Ilamunversity
چکیده [English]
Negation of badness is one of the most used expressions in narrative sources. The famous Imamiyyah jurists have considered the concept of the negation of evil to be permissible and the negation of prohibition in the assumption of exclusion from evidence, and they have listed the proof of evil as the absolute benefit of abhorrence and the meaning of both prohibition and abhorrence. Analyzing the concept of "badness" and "accuracy" in the Qur'anic applications and its narration shows that the use of this lexical item in the field of legislation is proportional to the concept of punishment and eagle, and according to this proportionality, a new approach should be adopted regarding this concept. It seems that the meaning of negation of evil is the negation of sanctions and its proof is proof of sanctions, and the implication of proving corruption is dependent on accepting the implication of corruption from sanctions. In other words, the proof of evil does not imply corruption, and the use of corruption is dependent on the acceptance of prohibition and corruption, which the famous scholars of Usul accepted in worship and refused to accept in transactions.
کلیدواژهها [English]
- shame
- permission
- sanction
- conflict
- prohibition and corruption