مهدی مردانی؛ فاطمه معصومی
چکیده
چکیده از زمان تألیف نهجالبلاغه به قلم سیّد رضی تا به امروز، انتقادهایی دربارة انتساب آن به امام علی(ع) و گردآورندهاش وارد شده است. برخی از ناقدان اهل سنّت در تبیین این شبهه، توصیفهای دقیق امام علی(ع) دربارة آفرینش موجودات را به عنوان سند ادّعای خویش مطرح نمودهاند و چنین اظهار داشتهاند که سبک این دست از سخنان امام(ع) مربوط به ...
بیشتر
چکیده از زمان تألیف نهجالبلاغه به قلم سیّد رضی تا به امروز، انتقادهایی دربارة انتساب آن به امام علی(ع) و گردآورندهاش وارد شده است. برخی از ناقدان اهل سنّت در تبیین این شبهه، توصیفهای دقیق امام علی(ع) دربارة آفرینش موجودات را به عنوان سند ادّعای خویش مطرح نمودهاند و چنین اظهار داشتهاند که سبک این دست از سخنان امام(ع) مربوط به دورة عبّاسیان است و این گونه بیانها در زمان حیات امام علی(ع) رایج نبوده است. لیکن با بررسی متون مختلف ادبی، روایی و نیز تحلیل تاریخی فضای صدور سخنان معلوم گردید که نه تنها در عصر امام علی(ع)، بلکه در دورة پیش از ایشان نیز این سبک از توصیف موجودات رایج بود و خطبا و شعرای عرب بدان توجّه نشان دادهاند. در این مقاله، پس از گردآوری ارزیابی و تبیین دیدگاه ناقدان، بر پایة مستندات تاریخی به نقد آنها پرداخته و اثبات شده است که شبهة یاد شده از مایههای علمی برخوردار نیست و صرفاً به انگیزة تضعیف اعتبار نهجالبلاغه بیان شده است.
محمد آهی؛ زهره سوری
چکیده
چکیده ارتباطات از مباحث مهمّی است که موضوع بحث اغلب رشتههای علوم انسانی است و از این میان، بلاغت در ارتباط کلامی با تکیه بر قرآن از بحثهای پرارزش بلاغی، ادبی و قرآنی است که در این مقاله مورد پژوهش قرار گرفته است. ارتباطات در زندگی انسان از اهمیّت بسیار بالایی برخوردار بوده، به طوری که از ابتدا پیامبران الهی در آموزههای دینی خود ...
بیشتر
چکیده ارتباطات از مباحث مهمّی است که موضوع بحث اغلب رشتههای علوم انسانی است و از این میان، بلاغت در ارتباط کلامی با تکیه بر قرآن از بحثهای پرارزش بلاغی، ادبی و قرآنی است که در این مقاله مورد پژوهش قرار گرفته است. ارتباطات در زندگی انسان از اهمیّت بسیار بالایی برخوردار بوده، به طوری که از ابتدا پیامبران الهی در آموزههای دینی خود به آن پرداختهاند و چگونگی برقراری ارتباط با دیگران را شرح دادهاند. همچنین ارتباطات در میان فلاسفه جایگاهی خاص دارد و در عصر حاضر نیز به دلیل افزایش راههای ارتباطی و شکلگیری دهکدة جهانی، اهمیّت آن نمایانتر شده است و بسیاری از محقّقان به مطالعة علمی آن پرداختهاند. از این میان، اهمیّت ارتباط کلامی از همه نمایانتر و آشکارتر است، به گونهایکه میتواند تأثیرهای مثبت یا منفی در زندگی انسان گذارد و مسیر او را دگرگون و یا واژگون سازد، چراکه انسان ناگزیر از ارتباط و در گرو ارتباط است. از این روی، قرآن کریم بدان اهتمام ویژه کرده است و حکیمانه و هنرمندانه به بلاغت ارتباط کلامی که کمال آن محسوب میگردد، پرداخته است که پژوهشهای فراوان و گستردهای را میطلبد. این مقاله دراین راستا و در ارائة بخش کوچکی از این حقیقت عظیم صورت گرفته است و در آن به بلاغت ارتباط کلامی، انواع آن و ویژگی هر یک پرداخته است تا بتواند فتح باب پژوهشهای دیگر قرار گیرد.
اژدر شمخانی؛ آریان نادر بیگدیلو؛ عسگر درویش
چکیده
چکیده سال 1392 از سوی مقام معظّم رهبری به عنوان سال «حماسة سیاسی و حماسة اقتصادی» نامگذاری شده است. بنابراین، اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف به منظور یکی از ابعاد تحقّق حماسة اقتصادی برای جامعه از اهمیّت بسیار زیادی برخوردار است، به طوری که فرهنگ مصرفی مناسب، امکان سرمایهگذاری را فراهم میکند و از این طریق میتواند موجب رشد ...
بیشتر
چکیده سال 1392 از سوی مقام معظّم رهبری به عنوان سال «حماسة سیاسی و حماسة اقتصادی» نامگذاری شده است. بنابراین، اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف به منظور یکی از ابعاد تحقّق حماسة اقتصادی برای جامعه از اهمیّت بسیار زیادی برخوردار است، به طوری که فرهنگ مصرفی مناسب، امکان سرمایهگذاری را فراهم میکند و از این طریق میتواند موجب رشد و توسعة اقتصادی جامعه شود.آنچه پدیدة اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف را اولویّت بخشیده، همانا اهمیّت فاصله گرفتن از روند شکلگیری نوعی جامعة مصرفی است که الگوی مصرف در آن جامعه از شکل مصرف بهینه و منطقی منحرف شده است و فرهنگ مصرفی سیریناپذیر مبتنی بر تجمّلگرایی، اسراف و لذّتطلبی بر آن حاکم گردیده است، به گونهای که در چنین جامعهای، انسانها با مصرف، تنها به امید مصرف کردن زندگی میکنند. لذا پدیدة مصرفزدگی که ویژگی آشکار چنین جوامعی است، ارمغان پیامدهای مصرفگرایانة نظام سرمایهداری، همسو با روند جهانی شدن در ابعاد اقتصادی و فرهنگی است که به واسطة رسانههای پرشتاب، دیجیتال و تکنولوژیهای پیشرفتة ارتباطاتی در گسترش اقتصاد جهانی و توسعة بازارهای مصرف ملّی و بینالمللی به ترویج فرهنگ مصرفگرایانه و تغییر رفتارهای مصرفی مردم پرداخته است. با توجّه به اهمیّت موضوع، هدف این پژوهش بررسی ابعاد گوناگون اصلاح الگوی مصرف (مدیریّت مصرف) به عنوان یکی از عرصههای تحقّق حماسة اقتصادی است. لذا نخست اهمیّت و ضرورت اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف مورد بحث قرار میگیرد و پس از آن، ضرورت اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف از دیدگاه قرآن و روایات آورده شده است و در ادامه، نحوة شکلگیری و ترویج مصرفگرایی بررسی شده است و در پایان نیز پس از بحث دربارة مصادیق اسراف و تبذیر و آثار آن، نتیجهگیری و پیشنهادها ارائه گردیده است.
محمد مولوی؛ معصومه خلیلی
چکیده
چکیده قرآن کریم به عنوان کاملترین کتاب آسمانی، برای هدایت انسانها از فنون گوناگونی استفاده کرده است. از جملة این فنون، بهرهگیری از اسلوب داستان است که در مواضع و مناسبتهای گوناگون مطرح میکند. هدف قرآن در بیان این داستانها، بیان داستان تخیّلی نیست، بلکه سرگذشت پیشینیان را آیینهای برای عبرت آیندگان قرار داده است و سراسر ...
بیشتر
چکیده قرآن کریم به عنوان کاملترین کتاب آسمانی، برای هدایت انسانها از فنون گوناگونی استفاده کرده است. از جملة این فنون، بهرهگیری از اسلوب داستان است که در مواضع و مناسبتهای گوناگون مطرح میکند. هدف قرآن در بیان این داستانها، بیان داستان تخیّلی نیست، بلکه سرگذشت پیشینیان را آیینهای برای عبرت آیندگان قرار داده است و سراسر آن حقّ است. مفسّران قرآن، بهویژه در دوران معاصر، به این بُعد از قرآن توجّه خاصّی نمودهاند تا جایی که از آن، با اعجاز غیبی یا اعجاز قصصی یاد میکنند. از جملة این مفسّران رشیدرضا در تفسیر المنار و آیتالله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه است که عبارتِ «اعجاز قِصَصی قرآن» در بسیاری از مجلّدات آنها به صورت گستردهای به چشم میخورد. بررسی این تفاسیر نشان میدهد که دیدگاه تمثیلی و تخیّلی مفسّران المنار نسبت به برخی از قصص قرآن باعث گردیده تا نظرات خاصّی را مطابق عقلگرایی افراطی و سلفی خودشان به قصص تحمیل کنند. در مقابل، تفسیر نمونه با دیدگاهی معتدلانه، بیتأثیر از عقاید مذهبی خاص و با دلیل و برهان، واقعی بودن همة قصص را اثبات نموده است و تمثیلی دانستن آنها را با صراحت رد کردهاند. ایشان هدف عبرتآموزی و تربیتی از قصص قرآن را برخلاف تمثیل بودن آنها دانسته است.
سروش شهریاری نسب؛ فرزاد دهقانی
چکیده
چکیده رفتارهای بسیاری از ما تحت تأثیر انگیزههای مختلفی میباشد؛ انگیزهی ناخودآگاه در واقع، یک عامل درونی است که برخی از رفتارهای انسان بر اساس همین نوع انگیزه رخ میدهد. در پی فهم اینکه فرایند درونسازی رفتار و ناخودآگاه چگونه میتواند زمینة گرایشهای اعتقادی فرد را تحت تأثیر قرار دهند. در مرحلة اوّل، با رویکردی دینی به بررسی ...
بیشتر
چکیده رفتارهای بسیاری از ما تحت تأثیر انگیزههای مختلفی میباشد؛ انگیزهی ناخودآگاه در واقع، یک عامل درونی است که برخی از رفتارهای انسان بر اساس همین نوع انگیزه رخ میدهد. در پی فهم اینکه فرایند درونسازی رفتار و ناخودآگاه چگونه میتواند زمینة گرایشهای اعتقادی فرد را تحت تأثیر قرار دهند. در مرحلة اوّل، با رویکردی دینی به بررسی تعاملات محیط و اثر آن بر تشکیل ناخودآگاه اقدام نموده، سپس عناصری چون خانواده، به عنوان ابتداییترین محیط تأثیرگذار بر ناخودآگاه و نیز گروههای مرجع و رسانههای جمعی را مورد توجّه قرار دادهایم و در مرحلة دوم، به هویّت در حال ساخت با تأکید بر سه هویّت اساسی و ارزشی «خانوادگی، جنسی، اعتقادی» متأثّر از ناخودآگاه پرداخته شده است و از دیدگاه قرآن، نمونههایی را از رویکردهایی اعتقادی که در تعاقب مراحل اوّل و دوم شکل میگیرند، بیان داشتهایم و در پایان، راهکارهایی را برای تشکّل هویّت سالم کودکان ارائه میشود.
علی نقی فقیهی؛ حسن نجفی؛ سمیه دریساوی
چکیده
چکیده روش برخورد و مواجهه با دیگران یکی از موارد مهمّ سبک زندگی، بهویژه سبک زندگی اسلامی پیشوایان و امامان معصوم(ع) است که تأثیر زیادی در جذب افراد به دین مبین اسلام دارد. هدف مقالة حاضر، تبیین سبک زندگی پیامبر(ص) و ائمّه(ع) در مواجهه با اصناف مختلف میباشد. روش پژوهش توصیفی تحلیلی است و با گردآوری دادهها از متون تاریخی مرتبط با موضوع، ...
بیشتر
چکیده روش برخورد و مواجهه با دیگران یکی از موارد مهمّ سبک زندگی، بهویژه سبک زندگی اسلامی پیشوایان و امامان معصوم(ع) است که تأثیر زیادی در جذب افراد به دین مبین اسلام دارد. هدف مقالة حاضر، تبیین سبک زندگی پیامبر(ص) و ائمّه(ع) در مواجهه با اصناف مختلف میباشد. روش پژوهش توصیفی تحلیلی است و با گردآوری دادهها از متون تاریخی مرتبط با موضوع، سبک زندگی اهل بیت(ع) در مواجهه با دیگران استخراج گردیده است. در این مقاله، پس از تعریفی که از سبک زندگی اسلامی داده شده به بیان نوع سبکهای مواجهة پیامبر(ص) و ائمّه(ع) با اقشار مردم به خصوص دانشمندان و بزرگان ادیان و مناظرهای علمی آنان با هدف رشد و تربیت مخاطب و با شیوههای مواجهة معرفتی، عاطفی و رفتاری مناسب پرداخته شده است.