قرآن پژوهی
سیدمحمدباقر عبادی؛ کاوس روحی برندق؛ نهله غروی نائینی؛ کاظم قاضی زاده
چکیده
دلیل عقلی یکی از منابع تفسیر قرآن است و مفسران در مورد منبع بودن عقل، دیدگاههای گوناگونی دارند ابن تیمیه، اشتهار به عقل گریزی دارد. این پژوهش، با روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی، کارکرد عقل و نسبت آن با ظهور لفظی را از دیدگاه ابن تیمیه، بررسی کرده و به این نتیجه دست یافته است که: 1) او در مقام نظریه پردازی و بحث تئوریک دچار اشتباه است. او ...
بیشتر
دلیل عقلی یکی از منابع تفسیر قرآن است و مفسران در مورد منبع بودن عقل، دیدگاههای گوناگونی دارند ابن تیمیه، اشتهار به عقل گریزی دارد. این پژوهش، با روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی، کارکرد عقل و نسبت آن با ظهور لفظی را از دیدگاه ابن تیمیه، بررسی کرده و به این نتیجه دست یافته است که: 1) او در مقام نظریه پردازی و بحث تئوریک دچار اشتباه است. او در مقام بیان دیدگاه خود درباره عقل، همزمان به حجیت عقل ظنی و عدم اعتبار عقل برهانی قائل است؛ و نیز با وجود استدلالهای نظری فراوان، جز عقل ضروری را نمیپذیرد؛ همچنین در این راستا، علوم عقلی( فلسفه و کلام) را به طور کلی انکار میکند. 2) علی رغم اینکه گاهی او در بحث مبنایی، عقل گرایی سترگ است ولی در مقام تطبیق و به هنگام استناد به عقل در کنار سایر دلایل، عقل گریزی چابک است و سخت ترین حملهها را به آن، روا داشته است به گونهای که گویا دشمنی مثل عقل وجود ندارد. 3) ابن تیمیه به نقش عقل در شکلگیری ظهور لفظی، بیتوجه بوده است.
قرآن پژوهی
کاوس روحی برندق
چکیده
تمام فرقههای اسلامی، بهجز ازارقه و حشویه، بهاتفاق معتقدند که پیامبران الهی دچار شرک نشدهاند و عمل شرکآلود انجام ندادهاند. با این حال، از ظاهر برخی متون دینی (قرآن و احادیث) برمیآید که از برخی از پیامبران خدا عمل مشرکانه سر زدهاست. این متنها در تضاد آشکار با دلایل دال بر عصمت پیامبران خداست؛ لذا در این پژوهش که از نظر روش ...
بیشتر
تمام فرقههای اسلامی، بهجز ازارقه و حشویه، بهاتفاق معتقدند که پیامبران الهی دچار شرک نشدهاند و عمل شرکآلود انجام ندادهاند. با این حال، از ظاهر برخی متون دینی (قرآن و احادیث) برمیآید که از برخی از پیامبران خدا عمل مشرکانه سر زدهاست. این متنها در تضاد آشکار با دلایل دال بر عصمت پیامبران خداست؛ لذا در این پژوهش که از نظر روش گردآوری مطالب، کتابخانهای است و در نحوة استناد دادهها، از شیوة اسنادی پیروی میکند و در تجزیهوتحلیل مطالب، روش آن تحلیلـ محتوایی از نوع توصیفیـ تحلیلی میباشد، تمام شبهات مربوط به شرکورزی حضرت محمد(ص) گردآوری شدهاست و پس از تنظیم این شبههها و پاسخهای گوناگون دانشمندان به آنها، به تحلیل و نقد این پاسخها پرداختهاست و در پایان، به گمان نویسنده، به بهترین پاسخ یا به دیدگاهی نو در این زمینه دست یافتهاست.