قرآن پژوهی
تبیین مبانی فلسفی خودآگاهی در قرآن کریم و انعکاس تربیتی خودآگاهی در سبک زندگی اسلامی

شیرین رشیدی

دوره 15، شماره 49 ، مهر 1403، ، صفحه 167-204

https://doi.org/10.22054/ajsm.2024.77985.2008

چکیده
  انسان موجودی مرکب از روح و بدن است و بخش اصیل وجود انسان، روح غیرمادی اوست. بر اساس متون اسلامی تکامل روح به معنای تقویت خودآگاهی انسان است. خودآگاهی در قرآن کریم به ­معنای بازیابی حقیقت خویش به‌واسطه پرورش استعدادهای فطری است. خداوند تمام ­عالم­ را ­دارای شعور و آگاهی می­داند. هدف پژوهش حاضر، تبیین مبانی فلسفی خودآگاهی در ...  بیشتر

سبک زندگی پیامبر(ص) و ائمّه(ع) در مواجهه با دیگران

علی نقی فقیهی؛ حسن نجفی؛ سمیه دریساوی

دوره 6، شماره 19 ، تیر 1394، ، صفحه 137-160

https://doi.org/10.22054/ajsm.2015.2856

چکیده
  چکیده روش برخورد و مواجهه با دیگران یکی از موارد مهمّ سبک زندگی، به‌ویژه سبک زندگی اسلامی پیشوایان و امامان معصوم(ع) است که تأثیر زیادی در جذب افراد به دین مبین اسلام دارد. هدف مقالة حاضر، تبیین سبک زندگی پیامبر(ص) و ائمّه(ع) در مواجهه با اصناف مختلف می‌باشد. روش پژوهش توصیفی تحلیلی است و با گردآوری داده‌ها از متون تاریخی مرتبط با موضوع، ...  بیشتر

واکاوی سبک زندگی علمی حضرت زینب (س) با رویکردی به قرآن و حدیث

سهراب مروتی؛ زهرا منصور زاده

دوره 5، شماره 14 ، فروردین 1393، ، صفحه 127-148

https://doi.org/10.22054/ajsm.2014.1300

چکیده
  چکیدهآیات تطهیر، مباهله، مودّت، تبلیغ و... به نوعی جلوه‌گر تقدیر خداوند از اهل بیت (ع) است. زندگی علمی حضرت زینب (س) زاویه‌ای است که نیاز به واکاوی و تحلیل دقیق‌تری دارد؛ زیرا دربارة این خاندان گفته شده: «إِنَّ هَؤلاَء وَرَثُوا العِلمَ وَ الفَصَاحَةَ زُقُّوا العِلمَ زُقّاً». حضرت زینب(س) علاوه بر علم لدّنی، تمام شرایط یک راوی ...  بیشتر