دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
کلیدواژهها = : قرآن
تعداد مقالات: 5
1. چهرهی شقاوت در قرآن کریم
دوره 2، شماره 5 ، دی 1390، ، صفحه 155-182
چکیده
قرآن کریم در آیهی 105 سورهی هود انسانها را به دو گروه سعید و شقی تقسیم میکند. « شقاوت عبارت است از محرومیت و نداشتن خیر». اُسوه نیز به معنی الگو، مقتدا و سرمشق و ... میباشد، امّا تأسّی به معنی پیروی کردن از اعمال و رفتار دیگران میباشد. یادآوری میشود که یکی از شیوههای تربیتی قرآن، شیوهی الگودهی است و با توجّه به سهولتِ ... بیشتر2. درآمدی بر نظریّهی «توصیف أثری قرآن»
دوره 2، شماره 3 ، تیر 1390، ، صفحه 61-94
چکیده
در میان احادیث معصومین (ع)، آن دسته از روایات که به شأن یا سبب صدور و نیز شرح و توضیح مفردات و مفاهیم یا ذکر مصداق آیات و ... اشاره و تصریح میکنند، عهدهدار تفسیر أثری قرآن میباشند، امّا دستهی دیگری از روایات، تنها به توصیف برخی از آیات و سورههای قرآن میپردازد که شایسته است این روایات اخیر را عهدهدارِ «توصیف أثری قرآن» ... بیشتر3. دفاع امام صادق (ع) از قرآن در برابر شبهات زنادقه
دوره 2، شماره 2 ، فروردین 1390، ، صفحه 147-176
چکیده
قرآن کریم بهعنوان بزرگترین معجزهی جاوید پیامبر اسلام (ص) از همان ابتدای نزول آن، هدف اصلی هجوم تمام نویسندگان مخالف آن در شرق و غرب قرار گرفت. البتّه قرآن خود مخالفین خویش را به مبارزه دعوت نموده است و این دعوت تا قیامت صادق و پابرجاست. در قرن دوم هجری و عصر صادقین (علیهماالسّلام) نیز گروهی از مخالفان همان شکستی را که مشرکین در عصر ... بیشتر4. انسانشناسی قرآنی
دوره 1، شماره 1 ، دی 1389، ، صفحه 7-36
چکیده
خدا، انسان و جهان سه محور اساسی اندیشهی بشری است. در طول تاریخ پرسشهای مهمی دربارهی آنها طرح شده و همهی تلاش فکری انسان متوجّه این سه کانون و یافتن پاسخهای درست و مناسب برای آن پرسشهاست. در این میان، شناخت انسان اهمیّت ویژهای دارد. در آموزههای قرآن، پس از خدا، انسان اساسیترین موضوع بهشمار آمده است. ارسال پیامبران و کتب ... بیشتر5. مفهومشناسی واژههای ارتباطات اجتماعی در قرآن کریم
دوره 1، شماره 1 ، دی 1389، ، صفحه 157-170