حدیث پژوهی
محبوبه قبادپور؛ حسین شاهبازپور
چکیده
چکیدهسازوکار و چگونگی بررسی و تبیین دلالتهای متن و فهم حدیث از جمله مباحثی است که جهتدهی مطالعات دانشمندان علوم قرآن و حدیث معاصر را طی سالهای اخیر عهدهدار بوده است. دستیابی به فرایند و سازوکار چگونگی فهم متن حدیث و تبیین دلالتهای آن در مطالعات حدیثپژوهی آیتالله جوادی آملی، هدف اصلی نگاشت پیش رو است(هدف). اکنون این پرسش ...
بیشتر
چکیدهسازوکار و چگونگی بررسی و تبیین دلالتهای متن و فهم حدیث از جمله مباحثی است که جهتدهی مطالعات دانشمندان علوم قرآن و حدیث معاصر را طی سالهای اخیر عهدهدار بوده است. دستیابی به فرایند و سازوکار چگونگی فهم متن حدیث و تبیین دلالتهای آن در مطالعات حدیثپژوهی آیتالله جوادی آملی، هدف اصلی نگاشت پیش رو است(هدف). اکنون این پرسش طرح میشود که روش فقهالحدیثی آیتالله جوادی آملی در مطالعات حدیث پژوهی ایشان چیست(سؤال)؟ نوع تحقیق بنیادین و توسعهای است و از روش توصیف و تحلیل برای کشف و تبیین ابعاد و بخشهای مختلف مسئلۀ پژوهش بهره میبرد(روش). یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که روش آیتالله جوادی آملی در فهم حدیث و تبیین دلالتهای آن از یک مدل فرایندی، نظاممند و وابسته به مفاهیم قرآنی بهره میبرد که وابستگی مستقیم مراد استعمالی و مراد جدی حدیث و تطبیق هردو بر اصول و مفاهیم محکم قرآنی، برای کشف معنای صحیح حدیث، ترسیمکنندۀ پایههای اصلی ساختار آن است(یافتههای پژوهش).
حدیث پژوهی
حمیدرضا بصیری؛ زهرا زارعی مدوئیه
چکیده
علم رجال، که وظیفۀ راویشناسی را بر عهده دارد، در فرآیند بررسی حدیث همواره به عنوان یک علم مقدمهای که نتایج خود را در اختیار مصطلحالحدیث قرار میدهد و تنها با آن ارتباط مستقیم دارد،مورد توجه بوده است.اما تأمل در روایاتی که در فرآیند فهم حدیث به وجود راویان با خصوصیات و درجات متفاوت توجهدادهاند و همچنین معیارهایی در باب حل ...
بیشتر
علم رجال، که وظیفۀ راویشناسی را بر عهده دارد، در فرآیند بررسی حدیث همواره به عنوان یک علم مقدمهای که نتایج خود را در اختیار مصطلحالحدیث قرار میدهد و تنها با آن ارتباط مستقیم دارد،مورد توجه بوده است.اما تأمل در روایاتی که در فرآیند فهم حدیث به وجود راویان با خصوصیات و درجات متفاوت توجهدادهاند و همچنین معیارهایی در باب حل تعارض با توجه به ویژگیهای راویان ارائه دادهاند،دیدگاهی را تقویت میکند که علم رجال نمیتواند تنها به عنوان یک علم مقدمهای مطرح باشد،بلکه میتواند در فقهالحدیث نیز به صورت مستقیم،و نه با واسطه مصطلحالحدیث،مؤثر باشد.با نظر به این دیدگاه،چه بسا بیتوجهی به اوصاف و احوال راوی در مواردی میتواند مانع درک معنای صحیح از حدیث شود.با این تأمل،مسئلۀ اصلی قابل طرح در پژوهش حاضر این است که شناخت احوال رجالی راویان چگونه میتواند بر فهم حدیث اثرگذار باشد. این مسئله در پژوهشهایی تنها به طور ضمنی،و نه مستقل، مورد تحلیل قرار گرفته است.در این مقاله که به روش توصیفیـتحلیلی صورت گرفته، بر آنیم تا تبیین کیفیت این اثرگذاری،نقش شناخت احوال رجالی راوی بر فهم حدیث را با ذکر نمونهها تبیین کنیم. جستجوها نشانگر آن است که آگاهی از اموری مانند درجه معرفتی راوی،جایگاه علمی راوی،مذهب راوی،قوت و ضعف راوی و محل سکونت راوی از مسائلی است که در فرآیند فهم حدیث مؤثر بوده و نقشآفرین است و بدینسان،نقش علم رجال را از علمی مقدماتی خارج کرده، بسان پسزمینهای در سیر فهم حدیث حرکت میدهد.
اصغر طهماسبی بلداجی
چکیده
«زیارت جامعة کبیره» چکیدهای از مهمترین متون در راستای امامشناسی میباشد که امام هادی(ع) به رهپویان امامت و سالکان طریق ولایت آموختهاست. این زیارت، مضامین عالی و معارف بلند دینی در راستای معرفت به وجود ائمة هدی(ع) میباشد که مقامها و فضائلی والا برای ایشان بیان فرمودهاست. ائمه(ع) قابلیتها و کمالاتی دارند که خداوند ...
بیشتر
«زیارت جامعة کبیره» چکیدهای از مهمترین متون در راستای امامشناسی میباشد که امام هادی(ع) به رهپویان امامت و سالکان طریق ولایت آموختهاست. این زیارت، مضامین عالی و معارف بلند دینی در راستای معرفت به وجود ائمة هدی(ع) میباشد که مقامها و فضائلی والا برای ایشان بیان فرمودهاست. ائمه(ع) قابلیتها و کمالاتی دارند که خداوند به آنها عنایت فرمودهاست، بهگونهای که این قابلیتها آن بزرگواران را واسطة فیض الهی و دوام و بقاء آفرینش قرار دادهاست. جستار پیش رو با رویکردی فقهالحدیثی به بررسی محتوای زیارت جامعه کبیره پرداختهاست و در این میان، دو جنبة این زیارت تحلیل و بررسی شدهاست. اول اینکه معارف این زیارت به لحاظ فقهالحدیثی در معنای نقد متن روایات، نه تنها معارض با قرآن و سنت قطعی نمیباشد، بلکه این دو منبع مهم دین آن را تأیید مینمایند، از جنبة دیگر فقهالحدیثی در معنای فهم مراد احادیث معصومین(ع) با نگرشی قرآنی و روایی به بررسی محتوای زیارت جامعة کبیره میپردازد و در این باب، جایگاه اهل بیت(ع) را در ابعاد مختلف تبیین مینماید. نتیجه آنکه بررسی جایگاه ائمه(ع) با رویکرد قرآنی ـ روایی استحقاق امامان(ع) به عنوان جانشینان برحق پیامبر اکرم(ص) را اثبات میکند.