دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)

تعداد مشاهده مقاله

1,920,803

تعداد دریافت فایل اصل مقاله

320,683

نسبت مشاهده بر مقاله

5380.4

نسبت دریافت فایل بر مقاله

898.27

تعداد مقالات ارسال شده

1,091

تعداد مقالات رد شده

496

درصد عدم پذیرش

45

تعداد مقالات پذیرفته شده

241

درصد پذیرش

22

نشریه سراج منیر یک نشریه با داوری بسته و دوسو ناشناس و با دسترسی آزاد است که از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی به عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی در ایران منتشر می شود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین المللی با تمرکز بر مباحث علوم قرآنی و حدیثی پایه گذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفت های صورت گرفته در حوزه قرآن پژوهی و حدیث پژوهی انتشار یافته و هدف آن انتشار مقالات با کیفیت که یافته های مرتبط با موضوعات مهم قرآن پژوهی و حدیث پژوهی را گزارش می دهند می باشد. 

 نشریه سراج منیر به صورت آنلاین منتشر می شود.

نشریه سراج منیر در ارزیابی سال 1401 موفق به اخذ رتبه ب شد.

نویسندگان گرامی ؛

با توجه به اینکه دو فصلنامه سراج منیر در شرف بین المللی شدن است، در این راستا ارسال چکیده مبسوط انگلیسی مقاله به صورت فرمت زیر الزامی می باشد. 

1- تعداد کلمات  چکیده مبسوط انگلیسی: 1200-700 

2- مقدمه ( بیان کلی از پژوهش انجام شده)

3- پیشینه پژوهش

4- روش تحقیق

5-نتیجه  نهایی 

6- واژه های کلیدی 

ضمنآ نمونه ساختار مورد نظر به پیوست می باشد. 

هزینه بررسی اولیه مقالات 1500000 ریال و هزینه نهایی پذیرش مقاله 1600000 ریال است.

 

دیدگاه اسلام و یهود دربارة سحر

حسام الدین خلعتبری؛ مهری رحمانی

دوره 5، شماره 15 ، تیر 1393، ، صفحه 105-132

https://doi.org/10.22054/ajsm.2014.1306

چکیده
  چکیده«سِحر»درلغتبهمعنىهرکارییاچیزىاستکهمأخذآنمخفىوپنهانباشد، ولىدر عرفعامغالباًبههمانکارهاىخارق‌العاده‏اىمى‏گویندکه بااستفادهازوسایلمختلفانجاممى‏شود.سِحر امری آموختنىاستو منشاء آن ابلیس است، لذاکسانی که از سِحر استفاده می‌کنند، با شیاطین در ارتباط هستند.باتوجّهبهتصریحخداونددرآیاتقرآن در باب مسألة سِحر، ...  بیشتر

نقش وراثت در سرنوشت انسان از منظر قرآن و حدیث

حمیدرضا بصیری؛ مریم گوهری

دوره 4، شماره 13 ، دی 1392، ، صفحه 105-128

https://doi.org/10.22054/ajsm.2013.295

چکیده
  یکی از عوامل غیرقابل انکار در سرنوشت انسان، قانون وراثت است. خصوصیّات روحی و اخلاقی همچون ویژگی‌های جسمانی از طریق عوامل وراثتی (ژن‌ها) از والدین به فرزندان منتقل می‌شود. برخی قایل به نقش انحصاری وراثت در تعیین سرنوشت انسانمی‌باشند، ولی از منظر برخی دیگر، قانون وراثت تنها به منزلة یک بستر است و به نحو اقتضا در اعمال فرد اثر دارد ...  بیشتر

بررسی تأثیر ناخودآگاه در شکل‌گیری هویّت انسان (با تأکید بر قرآن و روایات)

سروش شهریاری نسب؛ فرزاد دهقانی

دوره 6، شماره 19 ، تیر 1394، ، صفحه 115-136

https://doi.org/10.22054/ajsm.2015.2855

چکیده
  چکیده رفتارهای بسیاری از ما تحت تأثیر انگیزه‌های مختلفی می‌باشد؛ انگیزه‌ی ناخودآگاه در واقع، یک عامل درونی است که برخی از رفتارهای انسان بر اساس همین نوع انگیزه رخ می‌دهد. در پی فهم اینکه فرایند درون‌سازی رفتار و ناخودآگاه چگونه می‌تواند زمینة گرایش‌های اعتقادی فرد را تحت تأثیر قرار دهند. در مرحلة اوّل، با رویکردی دینی به بررسی ...  بیشتر

مهارت غلبه بر نَفْس امّاره در قرآن

غلامرضا رئیسیان؛ عبدالعلی پاکزاد

دوره 4، شماره 12 ، مهر 1392، ، صفحه 119-148

https://doi.org/10.22054/ajsm.2014.20

چکیده
  آدمی در مسیر تکاملی خود به سوی خداوند، به جهت دارا بودن طبیعت مادّی (شهوانی)، با نَفْس امّاره که امرکننده به زشتی‌ها و پستی‌ها می‌باشد، همیشه در ستیز است. این نوشتار با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی در پی ارائة مهارت‌های قرآنی غلبه بر نَفْس امّاره است که انسان‌ها در پرتو آن(مهارت‌ها) می‌توانند بر نَفْس امّاره فائق آیند و از آن در رشد و ...  بیشتر

راهکارهای قرآن برای رونق اقتصادی

صمد عبدالهی عابد؛ مهری قبادی

دوره 5، شماره 16 ، مهر 1393، ، صفحه 109-130

https://doi.org/10.22054/ajsm.2014.1331

چکیده
  چکیدهدر دنیای امروز که ابزار تولید و توزیع پیشرفت کرده، روابط اقتصادی به شدّت پیچیده شده است و هر کشوری برای بهبود وضع اقتصادی خود تلاش می‌کند، به طوری‌که هر روز عرصه را برای رقیبان خود تنگ‌تر می‌سازد و اهمیّت این امر وقتی مشخّص می‌شود که تأثیرهای اقتصاد را بر سیاست و فرهنگ مشاهده کنیم. در جامعة جهانی امروز کشوری که اقتصاد آن ضعیف ...  بیشتر

ابر واژگان