نوع مقاله : علمی- ترویجی

نویسندگان

1 دانشجوی دانشگاه شیراز

2 دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز

چکیده

بعضی از آیات قرآن می‌توانند در نگاه ابتدایی در ذهن مخاطب ایجاد اشکال نمایند. برخی از این موارد، آیاتی هستند که به بحث حسن و قبح عقلی مرتبط می‌شوند. حسن‌وقبح اعمال و پیامد ناشی از آن اولاً در بعد مسائل اخلاقی و ثانیاً به‌عنوان یک پیش‌فرض ذهنی و الگوی عملی نیازمند شالوده عمل و چارچوب است؛ لذا، به استناد ادله‌ی قطعی چون عقل، قرآن و سنت مطالعه‌ی حسن‌وقبح اعمال در دنیا و آخرت حائز اهمیت است. ضرورت این پژوهش ذیل رفع اشکال شکل‌گرفته در آیه توجیه می‌گردد، زیرا آیه 34 سوره‌ی مبارکه مطففین «فَالْیَوْمَ الَّذِینَ آمَنُوا مِنَ الْکُفَّارِ یَضْحَکُونَ» بدان معناست که مؤمنان در بهشت برین کفار را مسخره می‌نمایند، حال‌آنکه در بهشت بدی راه ندارد. این پژوهش در مقام گردآوری داده‌ها به روش کتابخانه‌ای و در مرحله‌ی پردازش داده‌ها به روش تحلیلی-توصیفی درصدد پاسخ به مجهولات و نقد اشکال موردنظر می‌باشد و در ضمن اثبات دلالت آیه بر استهزاء، با دو رویکرد اخلاقی و فلسفی اشکال را پاسخ می‌گوید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Critique of the Immorality of the Verb "Yazhakun" in Verse 34 of Surah Al-Mutaffifin

نویسندگان [English]

  • mandana parastandehkhial 1
  • ali sameni 2

1 student of Shiraz university

2 Faculty of Theology and Islamic Studies, Shiraz University

چکیده [English]

Some verses of the Qur'an can create problems in the mind of the audience at first glance. Some of these are verses that relate to the discussion of the good and the bad of reason. The goodness and ugliness of deeds and their consequences, firstly in the dimension of moral issues and secondly as a mental presupposition and practical model need a foundation of action and framework. The necessity of this research is justified by the elimination of the forms formed in the verse, because verse 34 of Surah Al-Mutaffafin, "So that those who believe in the unbelievers may be judged", means that there is no way for the believers to go to Paradise. This research, in the position of collecting data by library method and in the stage of data processing by analytical-descriptive method, seeks to answer the desired unknowns and at the same time prove the meaning of the verse on mockery with two ethical and philosophical approaches.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Yazhakun
  • Infidels
  • believers
  • Mockery
  • Permissible
  • Credit
قرآن کریم
ابن‌درید الازدی، ا. (1987 م). جمهرة اللغة. (ر. بعلبکی، تدوین) بیروت، دارالعلم الملایین.
ابن‌سکیت، ا. (1423 ق. 2002 م). اصلاح المنطق. (م. مرعب، تدوین) بی‌جا، داراحیاء التراث العربی.
ابن شهرآشوب مازندرانی، محمد بن علی. (1379 ق). مناقب آل أبی‌طالب علیهم‌السلام. قم، علامه.
ابن‌شعبه‌حرانی، حسن‌بن‌علی. (1363). تحف‌العقول. (ع. غفاری، تدوین) قم، جامعه مدرسین.
ابن‌فارس، ا. (1399 ق-1979 م). معجم مقاییس اللغة، دارالفکر.
ابن‌منظور، ج. م. (1414 ق). لسان العرب، بیروت، دارصادر.
اربلی، علی‌ین‌عیسی. (1381 ق). کشف الغمة فی معرفة الائمة، (س. رسولی محلاتی، تدوین) تبریز، بنی هاشمی.
استرآبادی، سیدشرف‌الدین علی. (1409 ق). تأویل الآیات الظاهرة فی فضائل العترة الطاهرة، قم، ایران، موسسه النشرالاسلامی.
آلوسی، شهاب‌الدین. (1415 ق). روح‌المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی، (ا. شمس الدین، س. شمس الدین و ع. عبدالباری عطیه، تدوین‌کنندگان) بیروت، لبنان، دارالکتب العلمیه منشورات محمدعلی بیضون.
الازهری، م. (بی‌تا). تهذیب اللغة، بی‌جا، داراحیاء التراث العربی.
الاصفهانی، ا. (1404 ق). المفردات فی غریب القرآن، بی‌جا، دفتر نشر الکتاب.
بحرانی، سید هاشم. (1374 ش). البرهان فی تفسیر القرآن، (قسم الدراسات الاسلامیة موسسة البعثة) قم، ایران، موسسه بعثه.
بغوی، حسین‌بن‌مسعود. (1420 ق). تفسیر البغوى المسمى معالم التنزیل‏، (م. عبدالرزاق، تدوین) بیروت، لبنان، داراحیاء التراث العربی.
تاج‌بخش، اسماعیل. (1392). نمونه‌هایی از آرایه مشاکله در قرآن، دوره 4، تابستان1392، شماره 11.
الجوهری، ا. (1407 ق). الصحاح تاج اللغة و صحاح العربیة، (ع. احمدعبدالعفور، تدوین) بیروت، دارالعلم الملایین.
حسکانی، عبیدالله. (1411 ق). شواهد التنزیل لقواعدالتفضیل، تهران، ایران، مجمع إحیاء الثقافة الإسلامیة.
حسن‌بن‌علی العسکری(ع). (1409 ق). التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسکری علیه‌السلام‏، (مدرسه امام مهدی(ع)) قم، ایران، موسسة الامام المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف).
داوری‌اردکانی، رضا. (1389 ش). ما و تاریخ فلسفه اسلامی، تهران، ایران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
ربانی‌گلپایگانی، علی. (1375 ش). «حسن‌وقبح افعال از دیدگاه علامه طباطبائی»، کیهان اندیشه شماره 68.
طباطبائی، سید محمد حسین. (1390 ق). المیزان فی تفسیرالقرآن الکریم، بیروت، لبنان، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات‏.
طبرسی، فضل‌بن‌حسن. (1372 ش). مجمع البیان، تهران، ایران، ناصرخسرو.
الطریحی، ف. (بی‌تا). مجمع البحرین، بی‌جا.
علم‌الهدی، علی بن حسین. (1998 م). أمالی المرتضی، قاهره، دارالفکر العربی.
فخر رازی، ابوعبدالله. (1420 ق). مفاتیح الغیب (التفسیرالکبیر)، (مکتب تحقیق داراحیاء التراث العربی) بیروت، لبنان، دارإحیاء التراث العربی‏.
فراهیدی، خ. (1410 ق). العین، قم، ایران، انتشارات هجرت.
فیروزآبادی، م. (بی‌تا). قاموس المحیط، بیروت، دارالعلم.
فیض کاشانی، ملامحسن. (1406 ق). الوافی، اصفهان، ایران، کتابخانه امام أمیر المؤمنین على علیه السلام‏.
ابن‌قطب، سید. (1425 ق). فی ظلال القرآن، بیروت، لبنان، دارالشروق‏.
کوفی، فرات‌بن‌ ابراهیم. (1410 ق). تفسیر فرات، وزارة الثقافة و الإرشاد الإسلامی، مؤسسة الطبع و النشر.
مجلسی، محمدباقر. (1403 ق). بحارالانوار، بیروت، لبنان، داراحیاء التراث العربی.
محمدی، حمید. (1394 ش). آشنایی با علوم بلاغی (علم معانی، بیان و بدیع)، قم، ایران، انتشارات دارالعلم.
مصلح، علی‌اصغر. (1392 ش). ادراکات اعتباری علامه طباطبائی (ره) و فلسفه فرهنگ، (س. محمدی، موسسه ویراستاران حرفهای پارس، مترجم) تهران، ایران، روزگارنو.
مکارم شیرازی، ناصر و جمعی از نویسندگان. (1371 ش). نمونه، تهران، ایران، دارالکتب الاسلامیة.
References
Quran
Alousi, Shahabuddin. (1994). The spirit of meaning in Tafsir al-Qur'an al-Azeem and Al-Saba al-Mathani, (A. Shams al-Din, S. Shams al-Din and A. Abdulbari Atiyeh, editors) Beirut, Lebanon, Dar al-Kutb al-Alamieh, Mohammad Ali Beyzoon Publications. [In Arabic]
Al-Azhari, M. (N.D.). refinement of the language, N.P., Darahiya al-Tarath al-Arabi. [In Arabic]
Al-Isfahani, A. (1983). Al-Mufradat fi Gharib al-Qur'an, N.P., Al-Kitab Publishing House. [In Arabic]
Al-Johari, A. (1986). Sahaha Taj al-Lagha and Sahaha al-Arabiya, (A. Ahmed Abd al-Afoor, editor) Beirut, Dar al-Alam al-Mulaayin. [In Arabic]
Al-Tarihi, F. (N.D.). Bahrain Assembly, N.P. [In Arabic]
Alam al-Hadi, Ali bin Hossein. (1998). Amali Al-Mortaza, Cairo, Dar al-Fikr al-Arabi. [In Arabic]
Bahrani, Sayyed Hasham. (1995). Al-Borhan in Tafsir al-Qur'an. (Department of Islamic Studies, Al-Ba’tha Institute) Qom, Iran, Ba’tha Institute. [In Arabic]
Baghoi, Hossein bin Masoud. (1999). Tafsir al-Baghwi al-Masami Maalam al-Tanzij, (M. Abd al-Razzaq, editing) Beirut, Lebanon, Dar Ahyaya al-Trath al-Arabi. [In Arabic]
Davari Ardakani, Reza. (2010). We and the history of Islamic philosophy, Tehran, Iran, Islamic Culture and Thought Research Institute Publishing Organization. [In Persian]
Erbeli, Aliyen Eisa. (2002). Kashf al-Ghamma in the knowledge of symptoms, (S. Rasouli Mahalati, editing) Tabriz, Bani Hashemi. [In Arabic]
Estrabadi, Seyyed Sharafuddin Ali. (1988). The interpretation of the verses of Al-Zahira in the virtues of Al-Utra al-Tahira, Qom, Iran, Al-Nashr al-Islami Institute.
Ebneskeit, A. (2002). Revision of logic, (M. Marab, Compilation) N.P., Dar Ahyaya al-Trath al-Arabi. [In Arabic]
Fakhr Razi, Abu Abdullah. (1999). The Keys of Al-Gheeb (Al-Tafseer al-Kabir), (Research School for the Revival of Arab Heritage) Beirut, Lebanon, Dar Ihya Al-Turath al-Arabi. [In Arabic]
Farahidi, Kh. (1989). The eye, Qom, Iran, Hijrat Publications, [In Arabic]
Firouzabadi, M. (N.D.). The dictionary of the environment. Beirut, Darul Alam. [In Arabic]
Feiz Kashani, Mollamohsen. (1985). Alwafi, Isfahan, Iran, Library of Imam Amir al-Mu'minin Ali, peace be upon him. [In Arabic]
Haskani, Obaidullah. (1990). The evidence of al-Tanzir for the rules of al-fadzil, Tehran, Iran, Islamic Culture Revival Assembly. [In Arabic]
Hasan bin Ali al-Askari (a.s.). (1988). Al-Tafsir attributed to Imam al-Hasan al-Askari, peace be upon him, (Imam Mahdi School) Qom, Iran, Imam Al-Mahdi Institute. [In Arabic]
Ibn Shahrashub Mazandarani, Muhammad bin Ali. (2000). Manaqib family of Abi Talib peace be upon him, Qom, Allameh. [In Arabic]
Ibn Shuba Harani, Hassan Bin Ali. (1984). The gift of wisdom (A. Ghaffari, editing) Qom, Iran, Jamia Modaresin. [In Arabic]
Ibn Darid Al-Azdi, A. (1987). Jamrah al-Lagha, (R. Baalbaki, editor) Beirut, Dar Al-Alam Al-Malayin. [In Arabic]
Ibn Fars, A. (1979). Dictionary of language comparisons, Dar al-Fekr. [In Arabic]
Ibn Manzoor, J. M. (1993). Arabic language, Beirut, Dar Sader, [In Arabic]
Ibn Qutb, Sayyid. (2004). In the shadows of the Qur'an, Beirut, Lebanon, Dar al-Sharouq. [In Arabic]
Kofi, Firat bin Ibrahim. (1989). Interpretation of the Euphrates, Ministry of Culture and Islamic Guidance, Al-Tabar and Al-Nashar Foundation. [In Arabic]
Majlesi, Mohammad Bagher. (1982). Bahar Al-Anwar, Beirut, Lebanon, Dar Ahyaya al-Trath al-Arabi. [In Arabic]
Mohammadi, Hamid. (2014). Familiarity with rhetorical sciences (the science of meanings, expression and innovation), Qom, Iran, Darul Alam Publications. [In Arabic]
Mosleh, Ali Asghar. (2012). Allameh Tabatabai's credit perceptions and philosophy of culture, (S. Mohammadi, Pars Professional Editors Institute, translator) Tehran, Iran, Roozerno. [In Arabic]
Makarem Shirazi, Nasser and a group of writers. (1992). Nemoneh, Tehran, Iran, Dar al-Kitab al-Islamiya. [In Persian]
Rabbani Golpayegani, Ali. (1996). The beauty and ugliness of verbs from the point of view of Allameh Tabatabai, Kahan Andisheh No. 68. [In Persian]
Tabatabaei, Seyyed Mohammad Hossein. (2011). Al-Mizan in Tafsir al-Qur'an al-Karim, Beirut, Lebanon, Al-Alami Publishing House. [In Arabic]
Tabarsi, Fazl bin Hasan. (1993). Assembly of Bayan, Tehran, Iran, Nasser Khosrow. [In Persian]
Tajbakhsh, Ismail. (2012). Examples of the array of problems in the Qur'an, Volume 4, Number 11. [In Arabic]