قرآن پژوهی
ماندانا پرستنده خیال؛ علی ثامنی
چکیده
بعضی از آیات قرآن میتوانند در نگاه ابتدایی در ذهن مخاطب ایجاد اشکال نمایند. برخی از این موارد، آیاتی هستند که به بحث حسن و قبح عقلی مرتبط میشوند. حسنوقبح اعمال و پیامد ناشی از آن اولاً در بعد مسائل اخلاقی و ثانیاً بهعنوان یک پیشفرض ذهنی و الگوی عملی نیازمند شالوده عمل و چارچوب است؛ لذا، به استناد ادلهی قطعی چون عقل، قرآن و ...
بیشتر
بعضی از آیات قرآن میتوانند در نگاه ابتدایی در ذهن مخاطب ایجاد اشکال نمایند. برخی از این موارد، آیاتی هستند که به بحث حسن و قبح عقلی مرتبط میشوند. حسنوقبح اعمال و پیامد ناشی از آن اولاً در بعد مسائل اخلاقی و ثانیاً بهعنوان یک پیشفرض ذهنی و الگوی عملی نیازمند شالوده عمل و چارچوب است؛ لذا، به استناد ادلهی قطعی چون عقل، قرآن و سنت مطالعهی حسنوقبح اعمال در دنیا و آخرت حائز اهمیت است. ضرورت این پژوهش ذیل رفع اشکال شکلگرفته در آیه توجیه میگردد، زیرا آیه 34 سورهی مبارکه مطففین «فَالْیَوْمَ الَّذِینَ آمَنُوا مِنَ الْکُفَّارِ یَضْحَکُونَ» بدان معناست که مؤمنان در بهشت برین کفار را مسخره مینمایند، حالآنکه در بهشت بدی راه ندارد. این پژوهش در مقام گردآوری دادهها به روش کتابخانهای و در مرحلهی پردازش دادهها به روش تحلیلی-توصیفی درصدد پاسخ به مجهولات و نقد اشکال موردنظر میباشد و در ضمن اثبات دلالت آیه بر استهزاء، با دو رویکرد اخلاقی و فلسفی اشکال را پاسخ میگوید.
قرآن پژوهی
مهدی اسمعیلی صدرابادی؛ سارا حیدری؛ سمیه دستان زند
چکیده
جنبه شاخصی از وجوه اعجاز قرآن ناظر به ساختار بیانی خاص آن است که در انتخاب الفاظ و عبارات بهویژه در مسائل تربیت جنسی عفت کلام و نزاهت بیان بازتاب دادهشده و در بسیاری از آیات قرآن ضمن استفاده از الفاظ و عبارات کنایی، از هرگونه لفظ صریح و بهدوراز ادب در این مسائل خودداری شده است. این پژوهش باهدف کاوش در این آیات و از رهگذر روش توصیفی- ...
بیشتر
جنبه شاخصی از وجوه اعجاز قرآن ناظر به ساختار بیانی خاص آن است که در انتخاب الفاظ و عبارات بهویژه در مسائل تربیت جنسی عفت کلام و نزاهت بیان بازتاب دادهشده و در بسیاری از آیات قرآن ضمن استفاده از الفاظ و عبارات کنایی، از هرگونه لفظ صریح و بهدوراز ادب در این مسائل خودداری شده است. این پژوهش باهدف کاوش در این آیات و از رهگذر روش توصیفی- تحلیلی در پاسخ به این سؤال که زبان کنایی قرآن چه نقشی در تربیت جنسی دارد به بررسی آن پرداخته است. نتایج حاصل از این پژوهش گویای این است که در تربیت جنسی اسلام بهخصوص در آیات قرآن شیوه بیانی مأخوذه جهت طرح مسائل جنسی تماماً مشحون از عفت کلام، نزاهت گفتار و نهایت ادب است و گفتار الهی با بلاغتی تام و شیوا ایرادشده و گزینش الفاظ و جملات کنایاتی بهنحوی است که کلام الهی عاری از هرگونه لفظ صریح، مستهجن و زشت در این امور باشد. این شیوه بیانی از صفت حیا و ستاریت خداوند سرچشمه گرفته و در آیات قرآن متبلور شده و باید بهعنوان الگویی مطلوب و مهم در حیطه مسائل تربیتی و اخلاقی موردتوجه همگان قرار گیرد.
حدیث پژوهی
فرشته دارابی
چکیده
انسان با فطرتی پاک و خدا آشنا پا به عرصه حیات زمینی میگذارد؛ اما بهتدریج غبار فراموش بر روی آن شناخت ازلی مینشیند. ازاینرو انسان سرگردان در میان مکاتب بشری در تلاش برای واکاوی شناخت خداوند در ساحل امن و مطمئن؛ روایات و نسخهای ائمه اطهار(ع) است. بزرگوارانی که خداوند را با چشم عقل و قلب مشهود کردند. در لسان معصومین(ع) با استفاده ...
بیشتر
انسان با فطرتی پاک و خدا آشنا پا به عرصه حیات زمینی میگذارد؛ اما بهتدریج غبار فراموش بر روی آن شناخت ازلی مینشیند. ازاینرو انسان سرگردان در میان مکاتب بشری در تلاش برای واکاوی شناخت خداوند در ساحل امن و مطمئن؛ روایات و نسخهای ائمه اطهار(ع) است. بزرگوارانی که خداوند را با چشم عقل و قلب مشهود کردند. در لسان معصومین(ع) با استفاده از تمثیل این قالب بیانی ملموس، متصور مادی و محسوس راهگشای بهتری برای شناخت بشری در انتقال مفاهیم معنوی و والا میباشد. به همین جهت پژوهش حاضر با روش کتابخانهای- اسنادی تمثیلهایی که به تصویرسازی از توصیف خداوند و راههای رسیدن به رضایت الهی است از کتاب شریف کافی استخراج کرده سپس با روش تحلیل محتوا به بررسی ساختار و محتوای این تمثیلات پرداخته است. یک دسته از تمثیلات به توصیف خداوند در قالب طبیب، معلم و نور و دسته دیگر راههای رسیدن به خداوند را در قالب قله و کلید امور معرفی کرده است.
حدیث پژوهی
لیلا زارعی شهامت؛ علی حسین زاده؛ عباسعلی فراهتی
چکیده
در دین مقدس اسلام، سلامتی در آغاز از ارزش و جایگاه ویژه برخوردار بوده است؛ زیرا بدن انسان بسان مَرکب روح و ابزار تکامل انسان است. ازاینرو قرآن و منابع روایی حاوی دستورهای بسیاری در خصوص صحت و سلامتی هستند. هدف این مقاله بهرهگیری از برخی آموزههای علوی در زمینهی مؤلفههای مؤثر بر سلامت جسم است. تحقیق حاضر با روش مطالعهی اسنادی ...
بیشتر
در دین مقدس اسلام، سلامتی در آغاز از ارزش و جایگاه ویژه برخوردار بوده است؛ زیرا بدن انسان بسان مَرکب روح و ابزار تکامل انسان است. ازاینرو قرآن و منابع روایی حاوی دستورهای بسیاری در خصوص صحت و سلامتی هستند. هدف این مقاله بهرهگیری از برخی آموزههای علوی در زمینهی مؤلفههای مؤثر بر سلامت جسم است. تحقیق حاضر با روش مطالعهی اسنادی با رویکرد تحلیل محتوای منابع نقلی و دینی درصدد پاسخ به این سؤال است که عوامل تأثیرگذار بر سلامت جسمانی انسان کدماند؟ یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در آموزههای علوی، مفهوم سلامت بهعنوان یکی از مؤلفههای مهم در زندگی انسان با تعابیری نظیر «أفضَلُ النِّعَمِ»، «أهنأُ عَطِیَّةٍ»، «النِعمَةٌ جَلیلةٌ»، «أَهْنَی النِّعَمِ» توصیف شده است به همین جهت در کلام امام علی(ع) برای دستیابی و تحقق چنین نعمت ارزشمندی توصیههایی در قالب رژیم غذایی، دستورالعمل در باب تغذیه، رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط ذکر شده است ﮐﻪ رﻋﺎﯾﺖ اﯾﻦ رهنمودها ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻬﻤﯽ ﺑﺮای ﺑﺮﺧﻮرداری از ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺴﻢ و ﺗﻨﺪرﺳﺘﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
قرآن پژوهی
الهام عمویی؛ محمد مهدی شاهمرادی فریدونی؛ مهدی تقی زاده طبری
چکیده
بیتردید، ایمان موهبت الهی است که انسان بهوسیله آن میتواند مسیر سعادت و تعالی را پیش گیرد. ازاینرو مقوله ایمان که فعل اختیاری نفس است، از مهمترین موضوعات اعتقادى در ادیان مختلف به شمار میآید. پیشینیان افعال اختیاری را تنها، نتیجه عامل معرفتی میدانستند؛ اما تتنس فیلسوف و روانشناس آلمانی، نفس انسان را دارای سه ساحت مستقل ...
بیشتر
بیتردید، ایمان موهبت الهی است که انسان بهوسیله آن میتواند مسیر سعادت و تعالی را پیش گیرد. ازاینرو مقوله ایمان که فعل اختیاری نفس است، از مهمترین موضوعات اعتقادى در ادیان مختلف به شمار میآید. پیشینیان افعال اختیاری را تنها، نتیجه عامل معرفتی میدانستند؛ اما تتنس فیلسوف و روانشناس آلمانی، نفس انسان را دارای سه ساحت مستقل و همعرض معرفتی، عاطفی و ارادی دانسته و معتقد است تأثیر متقابل این ساحات در تحقق فعل اختیاری ازجمله ایمانآوری حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با تکیه بر روش «تحلیل مضمون» به بررسی این امور از منظر قرآن پرداخته است. در این راستا، 18 مضمون کلیدی بهعنوان زمینههای ایمان، از قرآن استخراج و در سه ساحت «معرفتی، عاطفی و ارادی» طبقهبندی و موردبررسی و تبیین قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد ایمان، محصول ترکیب ابعاد سهگانه معرفت، عاطفه و اراده است و این سه بُعد در هم اثرگذارند.
قرآن پژوهی
مهدی آذری فرد؛ مصطفی عباسی مقدم
چکیده
خواندن و نوشتن پیامبر(ص) ازجمله مباحث موردتوجه دانشمندان مسلمان بوده و ذیل آیاتی از قرآن بهویژه آیه 48 سوره عنکبوت، محور بحث قرار گرفته است. اینکه محدودهی زمانی (قبل و بعد از بعثت) و مکانی (قبل و پس از هجرت) و دیدگاهها در خصوص خواندن و نوشتن پیامبر(ص) کدام است؟ از پرسشهای اصلی این پژوهش محسوب میگردد. لذا در این جستار با روش توصیفی-تحلیلی ...
بیشتر
خواندن و نوشتن پیامبر(ص) ازجمله مباحث موردتوجه دانشمندان مسلمان بوده و ذیل آیاتی از قرآن بهویژه آیه 48 سوره عنکبوت، محور بحث قرار گرفته است. اینکه محدودهی زمانی (قبل و بعد از بعثت) و مکانی (قبل و پس از هجرت) و دیدگاهها در خصوص خواندن و نوشتن پیامبر(ص) کدام است؟ از پرسشهای اصلی این پژوهش محسوب میگردد. لذا در این جستار با روش توصیفی-تحلیلی و رویکرد کتابخانهای به بررسی، نقد و تحلیل دیدگاه 35 تن از مفسران و اندیشمندان اسلامی ذیل این آیه پرداختهایم. نتایج نشان میدهد که دیدگاههای مطرحشده دراینباره در 11 عنوان متنوع و به دو دوره قبل و بعد از بعثت قابلتقسیم است. دیدگاههای مربوط به قبل از بعثت عبارتاند از: 1-عدم عادت پیامبر بر خواندن و نوشتن. 2-تنها نخواندن کتابهای آسمانی. 3-تسلط بر خواندن و نوشتن. 4-خوب نخواندن و خوب ننوشتن. 5-نخواندن و ننوشتن نه عدم توانایی بر آن. 6-عدم توانایی بر خواندن و نوشتن. دیدگاههای مربوط به پس از بعثت نیز عبارتاند از: 1-خواندن و نوشتن پیامبر. 2-امکان خواندن و نوشتن. 3-جواز و بلااشکال بودن هر دو وَجه (خواندن و نوشتن، نخواندن و ننوشتن). 4-نوشتن. 5-نخواندن و ننوشتن. ارائه گزارشی نسبتاً جامع و تکمیل نقایص گزارشهای دیگران در این خصوص، از دیگر نتایج پژوهش حاضر است. نویسندگان بر پایه دلایل قرآنی، تاریخی و عقلی، از میان دیدگاههای مطرحشده، به این گزاره متمایل شدهاند که: پیامبر قبل از بعثت نمیخواند و نمینوشت و این با توانایی ایشان بر خواندن و نوشتن منافات ندارد، اما پس از بعثت خواندن و نوشتن ایشان امری دور از ذهن نیست.
قرآن پژوهی
کریم علی محمدی؛ ژیلا حسین زاده خانمیری
چکیده
مفهوم «امّی» یکی از مباحث چالشی در مطالعات دینی است که هم در آثار مستشرقان و هم در مطالعات اندیشمندان و مفسران اسلامی، محور بحث واقع شده است. یکی از دلایل چالشی بودن فهم امّی، کاربرد قرآنیِ این واژه در توصیف پیامبر اکرم(ص) است که منجر به بروز برخی شبهات از سوی عدهای و درنتیجه، دفاعیههای مختلف از سوی مسلمانان شده است. در بین ...
بیشتر
مفهوم «امّی» یکی از مباحث چالشی در مطالعات دینی است که هم در آثار مستشرقان و هم در مطالعات اندیشمندان و مفسران اسلامی، محور بحث واقع شده است. یکی از دلایل چالشی بودن فهم امّی، کاربرد قرآنیِ این واژه در توصیف پیامبر اکرم(ص) است که منجر به بروز برخی شبهات از سوی عدهای و درنتیجه، دفاعیههای مختلف از سوی مسلمانان شده است. در بین آرای اندیشمندان اسلامی، مفسران قرآن جایگاه ویژهای داشته و در این موضوع، بحثهای متعددی مطرح کردهاند. در پژوهش حاضر، سعی شده است با روش توصیفی- تحلیلی، ضمن اشاره به برخی از آرای مفسران درباره مفهوم امّی، عللِ رواج یافتن معنای مشهورِ این واژه بررسی شود. بر اساس یافتههای این پژوهش، عواملی همچون: نگرش لغوی بهاصطلاح امّی، غفلت از قرائن موجود در تورات و سیاق آیات قرآنی و همچنین بیتوجهی به کاربرد امّی در متون فقهی موجب شده است که در طول زمان، معنای «بیسوادی» برای واژهی امّی رواج یابد. توجه به قرائن فوق، صحت معنای رایج را تأیید نمیکند. بر اساس قرائن کافی که برای فهم واژه امّی در متون دینی وجود دارد، این واژه در اصل، اصطلاحی است که از سوی یهودیان، برای نامیدن غیر اهل کتاب استفاده میشد و بعدها به هرکسی اطلاق شد که ناآشنا به محتوای کتاب آسمانی باشد، چه اهل کتاب باشد یا نباشد.
قرآن پژوهی
مرضیه محصص؛ ریحانه خدامردی
چکیده
دانش اسبابالنزول بهمثابه یکی از ابزارهای فهم مضامین قرآن، تأثیر مهمی در سیر تطور نگارش کتب تفسیری داشته است. یکی از موضوعات مهمی که در بازخوانی انتقادی رویکردهای معاصر به اسبابالنزول ضروری به نظر میرسد، ترسیم چگونگی اهتمام مفسران در میراث فرهنگی دانش تفسیراست. تفسیر «روضالجنان و روح الجنان» ابوالفتوح رازی یکی از کتب ...
بیشتر
دانش اسبابالنزول بهمثابه یکی از ابزارهای فهم مضامین قرآن، تأثیر مهمی در سیر تطور نگارش کتب تفسیری داشته است. یکی از موضوعات مهمی که در بازخوانی انتقادی رویکردهای معاصر به اسبابالنزول ضروری به نظر میرسد، ترسیم چگونگی اهتمام مفسران در میراث فرهنگی دانش تفسیراست. تفسیر «روضالجنان و روح الجنان» ابوالفتوح رازی یکی از کتب تفسیری شیعی قرن ششم با رویکرد کلامی- اجتهادی است. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به نقش روایات سبب نزول و میزان تأثیر فضای فرهنگی آن دوره در فهم آیات قرآن کریم پرداخته است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که عنایت و اهتمام ویژهی ابوالفتوح رازی به روایات سبب نزول بهگونهای است که در نظر او اینگونه روایات پیوند وثیقی با فرهنگ عصر نزول دارد؛ بهگونهای که برای فهم بهتر آیات قرآن کریم به روایات بسیاری اعتماد کرده و از آن در ارزیابی محتوایی یا متنی مدد گرفته است، این تا جایی است که برخی روایات سبب نزول را نیز در فهم آیات ناکارآمد دانسته و معیارهایی را برای نقد روایات اتخاذ کرده است که نوشتار حاضر بیان کارکردها و معیارهای نقادانه ابوالفتوح رازی و میزان کمی هر یک از این کاربستها را تشریح میکند.
قرآن پژوهی
فتحیه فتاحی زاده؛ فرشته مرزبان
چکیده
معناشناسی ساختاری «خیر» در قرآن کریم با تبیین معانی مرتبط با خیر از میان شبکهی گسترده به کشف روابط مفهومی «خیر» میپردازد. پژوهش حاضر بر مبنای روابط همنشین و جانشین با رویکرد ساختگرا به تحلیل معنایی واژگانی درصدد کشف مؤلفههای معنایی «خیر» در قرآن میباشد. سؤال اصلی پژوهش این است که کاربرد واژه «خیر» در ...
بیشتر
معناشناسی ساختاری «خیر» در قرآن کریم با تبیین معانی مرتبط با خیر از میان شبکهی گسترده به کشف روابط مفهومی «خیر» میپردازد. پژوهش حاضر بر مبنای روابط همنشین و جانشین با رویکرد ساختگرا به تحلیل معنایی واژگانی درصدد کشف مؤلفههای معنایی «خیر» در قرآن میباشد. سؤال اصلی پژوهش این است که کاربرد واژه «خیر» در قرآن کریم بر اساس روش معناشناسی ساختاری ازنظر مصداقی و مفهومی به چه مؤلفههایی برمیگردد. پژوهش حاضر بر اساس روش معناشناسی ساختاری به توصیف مفهوم «خیر» در قرآن کریم پرداخته است. ماده «خیر» در 196 آیه قرآن کریم به صورتهای مختلف آمده است. بروز و ظهور خارجی بهویژه در مقام فعل، فیوضات لایتناهی خیر مطلق اعم از مادی و معنوی، باور قلبی، رغبت، پراکنده شدن، دست زدن، یافتن و چسبیدن، مؤلفههای معنایی «خیر» از طریق روابط همنشین هستند و در محور جانشینی تبعیت محض در علم و عمل، بازگشت بهسوی منبع اصلی خیرات، فعل خیر شناختهشده عقل یا شرع، گسترش دادن، بازدارندگی نفس از انحراف، تمایل و رغبت، آشکار شدن خلوص انسان، تجسّم اعمال در قیامت را شامل میشود. با توجه به نتایج بهدستآمده جانشینی برای «خیر» کشف نشد.
حدیث پژوهی
زهرا سعادتپور؛ مهدی مطیع
چکیده
شناخت جایگاه ائمه(ع) بر تمامی مسلمانان ضرورت دارد. برخی مانند غلات در مورد ایشان دچار غلو شدهاند. از طرف دیگر نباید دچار تفریط شده و مقامان ائمه(ع) را انکار کرد. عبارت والناس بعد صنائع لنا که در نامهی 28 نهجالبلاغه به کار رفته است بیانگر فضیلتی برای ائمه(ع) است. اغلب شارحین[1] صنائع را در این عبارت پرورشیافته معنا کردهاند. برخی نیز ...
بیشتر
شناخت جایگاه ائمه(ع) بر تمامی مسلمانان ضرورت دارد. برخی مانند غلات در مورد ایشان دچار غلو شدهاند. از طرف دیگر نباید دچار تفریط شده و مقامان ائمه(ع) را انکار کرد. عبارت والناس بعد صنائع لنا که در نامهی 28 نهجالبلاغه به کار رفته است بیانگر فضیلتی برای ائمه(ع) است. اغلب شارحین[1] صنائع را در این عبارت پرورشیافته معنا کردهاند. برخی نیز آن را ساختهشده ترجمه کردهاند[2]. تعبیر دوم غلوآمیز به نظر میرسد. این پژوهش برای فهم معنای صحیح این عبارت که به شناخت ائمه(ع) و فضائل آنان کمک میکند انجام شد. به این منظور با روش توصیفی تحلیلی عبارت ازنظر لغوی و قواعد عربی، خانوادهی حدیثی، قواعد حکمی و فضای مکاتبات حضرت علی(ع) و معاویه بررسی شد. بررسیها نشان میدهد تعبیر دوم بهطورکلی نمیتواند غلط باشد و با عقاید غلات متفاوت است؛ اما در اینجا این معنا مدنظر حضرت علی(ع) نبوده است؛ زیرا ایشان در صحبت با معاویه مفاهیم تکوینی به کار نمیبردند؛ چون پذیرش یا عدم پذیرش آن تأثیر چندانی ندارد و صرفاً ائمه(ع) را انسانهایی دوستداشتنی نشان داده و مدح آنان را به دنبال دارد. بلکه در مکالمه با او مفاهیم تشریعی و تربیتی را مطرح میکردند که دانستن آن برای مخاطب مسئولیت به همراه دارد؛ چراکه ائمه(ع) برای دستگیری از مردم آمده و برای این کار جان خود را فدا کردهاند. لذا تعبیر اول برای این عبارت مناسبتر است. این سبک نگاه تربیتی به روایات ائمه(ع) در شروح موردنیاز است و میتواند روایات ائمه(ع) را به نکات کاربردی برای زندگی تبدیل نماید.
قرآن پژوهی
فاطمه علایی رحمانی؛ زینب پورکاویان؛ فرشته معتمد لنگرودی
چکیده
روابط افراد و جوامع مسلمان با دیگر افراد و ملل مسلمان و غیرمسلمان از موضوعاتی است که در آیات قرآن کریم بدان پرداخته شده است. لزوم مرزبندی از مسائل مرتبط به روابط مسلمانان است در اسلام و آیات الهی بدان تأکید شده است. گاه مرزبندی در حوزهی جغرافیایی و زمینی است؛ گاه در مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دینی. با توجه بهضرورت مرزبندی اعتقادی، ...
بیشتر
روابط افراد و جوامع مسلمان با دیگر افراد و ملل مسلمان و غیرمسلمان از موضوعاتی است که در آیات قرآن کریم بدان پرداخته شده است. لزوم مرزبندی از مسائل مرتبط به روابط مسلمانان است در اسلام و آیات الهی بدان تأکید شده است. گاه مرزبندی در حوزهی جغرافیایی و زمینی است؛ گاه در مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دینی. با توجه بهضرورت مرزبندی اعتقادی، سیاسی و اجتماعی ایران اسلامی با دشمنان و لزوم اطاعت و تبعیت از قرآن کریم، پژوهش حاضر با استفاده از فرایند تحلیل مضمون و نرمافزار MAXQDA به بررسی آموزههای قرآنی در مرزبندی ارتباط ولایی پرداخته است. بررسی این آموزهها بیانگر آن است که در آیات الهی دربارهی این موضوع چهار رویکرد اثبات، نفی، نهی و ذم وجود دارد. مضمون اثبات به دو مضمون فرعی جبههی حق و جبههی باطل قابلتقسیم است. جبههی حق شامل مضامین پایه خداوند، پیامبر(ص)، مؤمنان و فرشتگان میشود و جبههی باطل شامل مضامین پایهی شیطان، طاغوت، کافران، یهود و نصارا و ظالمان میگردد. مضامین پایهی نفی نیز شامل سه گروه غیرخداوند، کافران و مؤمنان غیرمهاجر میشود. همچنین خداوند مؤمنان را از ارتباط ولایی با کافران، یهود و نصارا، مسخره و بازیگیرندگان دین، افراد مورد غضب الهی و دشمنان خود و خداوند نهی میفرماید و درنهایت، ولی قرار دادن شیطان و نسلش بهجای خداوند و ولی قرار دادن کافران نیز درآیات الهی مورد مذمت قرار گرفته است.
قرآن پژوهی
مجید منهاجی؛ علی شریفی
چکیده
ابزار «سمع» از نعمتهای الهی و از ملزومات اصلی بدن بوده و بسیاری از ادراکات از این طریق انجام میپذیرد. سمع نخستین حس فعال در وجود انسان قبل و بعد از تولد است. این واژه در قرآن، در چهار معنای گوش، فعل شنیدن، فهم و ادراک و قبول و فرمانبری از حق بهکار رفته است. این مقاله بارویکردی توصیفی_تحلیلی به بررسی ابزار «سمع» بر تربیت ...
بیشتر
ابزار «سمع» از نعمتهای الهی و از ملزومات اصلی بدن بوده و بسیاری از ادراکات از این طریق انجام میپذیرد. سمع نخستین حس فعال در وجود انسان قبل و بعد از تولد است. این واژه در قرآن، در چهار معنای گوش، فعل شنیدن، فهم و ادراک و قبول و فرمانبری از حق بهکار رفته است. این مقاله بارویکردی توصیفی_تحلیلی به بررسی ابزار «سمع» بر تربیت انسان میپردازد. هدف از نگارش آن، تبیین جایگاه سمع و لزوم توجه بیشتر به آن در پیشبرد اهداف تربیتی و جایگاه بخشی این ابزار حیاتی و تأثیرگذار در رشد انسان است. سمع بهعنوان یک ابزار تربیتی چه جایگاهی در قرآن دارد؟ نقش سمع در تربیت انسان چیست؟ باتوجه به کارایی سمع، القای اهداف تربیتی از این طریق میتواند صورت گیرد. اگر بخواهیم یک مسئله تربیتی را در بین گروه هدف نهادینه کنیم، توجه به نعمت و ابزار سمع بیش از بقیه حواس میتواند ما را به اهداف نزدیکتر نموده و در نهادینه کردن هنجارها میتوان بهتر عمل کرد. همچنین دقت در محتوای کلام و تکرار مطلب در رشد تربیتی و پذیرش حق توسط مخاطب تا تأثیرگذار است. سمع نخستین مرتبه از حصول علم است و فهم و تعقل پس آن صورت میگیرد.