سید مهدی نوری کیذقانی
چکیده
در قرآن مجید آیههای متعددی مبنی بر امامت امیرالمؤمنین علی (ع) و فضایل خاص ایشان وجود دارد. این آیات در منابع معتبر و متعدد روایی، تاریخی و ادبی شیعه و سنی ذکر شده است. نکته جالب اینجاست که افزون بر مورخین و مفسرین شیعه و اهل سنت، برخی از ادبا و شاعران مسیحی معاصر نیز در آثار و اشعار خود به این آیهها اشاره کرده و آن را دلیلی بر حقانیت ...
بیشتر
در قرآن مجید آیههای متعددی مبنی بر امامت امیرالمؤمنین علی (ع) و فضایل خاص ایشان وجود دارد. این آیات در منابع معتبر و متعدد روایی، تاریخی و ادبی شیعه و سنی ذکر شده است. نکته جالب اینجاست که افزون بر مورخین و مفسرین شیعه و اهل سنت، برخی از ادبا و شاعران مسیحی معاصر نیز در آثار و اشعار خود به این آیهها اشاره کرده و آن را دلیلی بر حقانیت و برتری امام آوردهاند. از این ادبا و شاعران مسیحی معاصر میتوان به افرادی مثل عبدالمسیح انطاکی، پولس سلامه، جورج شکور و سعید عقل اشاره کرد. دراین مقاله سعی شده به روش توصیفی- تحلیلی تعدادی از آیات قرآن که بر امامت و افضلیت امام علی (ع) دلالت دارد در شعر شاعران مسیحی معاصر عرب مورد بررسی قرار گیرد. شیوه کار به این صورت است که ابتدا این آیات از دیوانها و قصائد شاعران مسیحی استخراج شده و سپس به تبیین و توضیح آنها پرداخته شده است. از مهمترین این آیات میتوان به «انذار»، «تبلیغ»، «اکمال» و «عذاب» اشاره کرد. بسامد این آیات در شعر شاعران متفاوت است. به لحاظ زبانی هم برخی شاعران تنها به بیان صرف آیات پرداختهاند و آمدن فنون بلاغی مثل تشبیه و استعاره بر جلوه و تاثیرگذاری برخی دیگر از اشعار افزوده است.
محمدمهدی جندقیان؛ آسیه استادی
چکیده
در حال حاضر چیستی و چگونگی به کاربندی «روش تحلیلی» به عنوان یکی از روشهای تحقیق، برای فراگیران و نوپژوهان رشتههای الهیات و معارف قرآن و حدیث دغدغهای جدی است؛ حال آن که این روش از دیرباز در متون و دانشهای کلام، فلسفه و فقه مورد استفاده بودهاست. در مقالۀ پیشرو برای توضیح و شناساندن این مفهوم (تحلیل) از دو شیوۀ تعریف مفهومی ...
بیشتر
در حال حاضر چیستی و چگونگی به کاربندی «روش تحلیلی» به عنوان یکی از روشهای تحقیق، برای فراگیران و نوپژوهان رشتههای الهیات و معارف قرآن و حدیث دغدغهای جدی است؛ حال آن که این روش از دیرباز در متون و دانشهای کلام، فلسفه و فقه مورد استفاده بودهاست. در مقالۀ پیشرو برای توضیح و شناساندن این مفهوم (تحلیل) از دو شیوۀ تعریف مفهومی (بحث نظری در باب چیستی روش تحلیلی) و تعریف بالاشاره (ارجاع مستقیم یا نشان دادن نمونههای عینی از تحلیل در متون حدیثی) بهره بُرده شدهاست. در «روش تحلیلی» که متکی بر فعالیت و خلاقیت ذهنی پژوهشگر است، تلاش میشود تا مدعایِ کلی یک گزاره تجزیه شده و احتمالات مختلف درباره معنای دقیق هر جُزء و به تَبَع آن معنای کلی و راستین مدعای کلی گزاره تعیین شود. برای نمونه و رعایت حال مخاطبان [دانشپژوهان معارف دینی]، متنی از شیخ صدوق انتخاب شده است. صدوق که بیشتر به عنوان یک مُحدِّث شناسانده میشود، در دفاع از آموزه امامت و ولایت علی (علیهالسلام) به عنوان یک اندیشه-ورز و متکلِّم امامی حضور یافته و با استفاده از روش تحلیلی در تفسیر دو حدیث «ولایت و منزلت» در کتاب معانی الاخبار میکوشد تا مضمون اصلی این دو حدیث را که همان ولایت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام است، اثبات نماید.
اصغر طهماسبی بلداجی
چکیده
«زیارت جامعة کبیره» چکیدهای از مهمترین متون در راستای امامشناسی میباشد که امام هادی(ع) به رهپویان امامت و سالکان طریق ولایت آموختهاست. این زیارت، مضامین عالی و معارف بلند دینی در راستای معرفت به وجود ائمة هدی(ع) میباشد که مقامها و فضائلی والا برای ایشان بیان فرمودهاست. ائمه(ع) قابلیتها و کمالاتی دارند که خداوند ...
بیشتر
«زیارت جامعة کبیره» چکیدهای از مهمترین متون در راستای امامشناسی میباشد که امام هادی(ع) به رهپویان امامت و سالکان طریق ولایت آموختهاست. این زیارت، مضامین عالی و معارف بلند دینی در راستای معرفت به وجود ائمة هدی(ع) میباشد که مقامها و فضائلی والا برای ایشان بیان فرمودهاست. ائمه(ع) قابلیتها و کمالاتی دارند که خداوند به آنها عنایت فرمودهاست، بهگونهای که این قابلیتها آن بزرگواران را واسطة فیض الهی و دوام و بقاء آفرینش قرار دادهاست. جستار پیش رو با رویکردی فقهالحدیثی به بررسی محتوای زیارت جامعه کبیره پرداختهاست و در این میان، دو جنبة این زیارت تحلیل و بررسی شدهاست. اول اینکه معارف این زیارت به لحاظ فقهالحدیثی در معنای نقد متن روایات، نه تنها معارض با قرآن و سنت قطعی نمیباشد، بلکه این دو منبع مهم دین آن را تأیید مینمایند، از جنبة دیگر فقهالحدیثی در معنای فهم مراد احادیث معصومین(ع) با نگرشی قرآنی و روایی به بررسی محتوای زیارت جامعة کبیره میپردازد و در این باب، جایگاه اهل بیت(ع) را در ابعاد مختلف تبیین مینماید. نتیجه آنکه بررسی جایگاه ائمه(ع) با رویکرد قرآنی ـ روایی استحقاق امامان(ع) به عنوان جانشینان برحق پیامبر اکرم(ص) را اثبات میکند.
محمد حسین بیات
چکیده
دیدگاه ابنعربی در باب خلافت و امامت بعد از رحلت رسول اکرم (ص) از ویژگی خاصّی برخوردار است. وی نخست بهگونهای سخن میگوید که خواننده میپندارد مقصود وی، امامت و خلافت عرفانی میباشد و ربطی به دیدگاههای کلامی شیعی و سنّی در این باره ندارد، لیکن بعد از بررسی و دقّت نظر معلوم میشود که وی با شیوهی خاصّ خود، در نهایت دیدگاه کلامی ...
بیشتر
دیدگاه ابنعربی در باب خلافت و امامت بعد از رحلت رسول اکرم (ص) از ویژگی خاصّی برخوردار است. وی نخست بهگونهای سخن میگوید که خواننده میپندارد مقصود وی، امامت و خلافت عرفانی میباشد و ربطی به دیدگاههای کلامی شیعی و سنّی در این باره ندارد، لیکن بعد از بررسی و دقّت نظر معلوم میشود که وی با شیوهی خاصّ خود، در نهایت دیدگاه کلامی اهل سنّت را به زبان آورده و بهگونهای شگفتانگیز، خلافت را با تمسّک به اجماع صحابه و اصالتبخشیدن بدان، برای خلیفهی اوّل و دوم به اثبات رسانیده است. وی جمیع نصوص وارده از جانب پیامبر خدا(ص) را در باب امامت و خلافت انکار نموده، سپس احادیث متواتری چون حدیث غدیر و ثقلین را با تحریف نقل کرده است. آنگاه با موضوعیّتدادن به اجتهاد علما و حکّام، جمیع خطاهای آنان را توجیه و همهی ایشان را تبرئه نموده است. نویسندهی این مقاله، در حدّ توان یک مقاله، این دیدگاه ابنعربی را از جهات گوناگون واکاوی کرده، سپس یکایک آنها را نقد کرده است