محمدحسین بیات
چکیده
شناخت سرشت و فطرت انسانی یکی از مباحث بسیار اساسی قرآن مجید، سنت مأثور، عرفان و فلسفة اسلامی است. با توجه به شناخت فطرت، حقیقت و ماهیت انسان از دیگر انواع حیوانات متمایز میگردد. نویسندة مقاله، در این جستار کوشیده تا ماهیّت «سرشت» انسان و چگونگی «سرنوشت» آدمی را از دیدگاه علامه طباطبائی ارائه نماید. علامه در آثار گوناگون ...
بیشتر
شناخت سرشت و فطرت انسانی یکی از مباحث بسیار اساسی قرآن مجید، سنت مأثور، عرفان و فلسفة اسلامی است. با توجه به شناخت فطرت، حقیقت و ماهیت انسان از دیگر انواع حیوانات متمایز میگردد. نویسندة مقاله، در این جستار کوشیده تا ماهیّت «سرشت» انسان و چگونگی «سرنوشت» آدمی را از دیدگاه علامه طباطبائی ارائه نماید. علامه در آثار گوناگون خویش، بهویژه در تفسیر المیزان، در باب سرشت و سرنوشت انسانی مباحث ژرفی دارد. به طور کلّی، از نظر علامه، شناخت سرشت و فطرت انسان موجبشناخت سر نوشت ویمیگردد، چون آدمی موجودی است که از حیث نوع خلقت، نامتناهی ظلّی و در عین حال، دینگراست. بدیهی است که چنین موجودی، انتخابگر و مختار است که خود سرنوشت خویش را رقم میزند وکمال مطلوب خود را در گزینش دین مییابد؛ به بیان دیگر، انتخابگری و دینگرایی انسان، لازمة نوع خلقت و سرشت اوست و کمال نهایی وی در پیروی از دستورهای دین است.
مریم ایمانی خوشخو؛ زینب تقدسی
چکیده
تفسیر گرانسنگ تسنیم، محصول درس تفسیر ترتیبی قرآن کریم آیتالله جوادی آملی در حوزة علمیه قم است که یکی از مهمترین تفاسیر عصر حاضر به شمار میآید. از آنجا که شناخت بهتر تفسیر تسنیم، زمینة بهرهگیری بهتر و تخصصیتر از آن را فراهم میکند و نیز دستیابی به چگونگی روش فهم قرآن در این تفسیر میتواند الگویی برای کارهای تفسیری آینده باشد، ...
بیشتر
تفسیر گرانسنگ تسنیم، محصول درس تفسیر ترتیبی قرآن کریم آیتالله جوادی آملی در حوزة علمیه قم است که یکی از مهمترین تفاسیر عصر حاضر به شمار میآید. از آنجا که شناخت بهتر تفسیر تسنیم، زمینة بهرهگیری بهتر و تخصصیتر از آن را فراهم میکند و نیز دستیابی به چگونگی روش فهم قرآن در این تفسیر میتواند الگویی برای کارهای تفسیری آینده باشد، سؤال این است که تفسیر تسنیم چه مبانی، روش و گرایشی دارد. در این نوشتار، با مراجعه به تفسیر تسنیم و دیگر آثار آیتالله جوادی آملی به این موارد پرداخته میشود و چنین نتیجهگیری میشود که مفسر تسنیم از سه روش تفسیر قرآن به قرآن، قرآن به سنت و قرآن به عقل استفاده کردهاست و لذا روش تفسیری آن، جامع میباشد. تفسیر قرآن به عقل در تفسیر تسنیم با گرایشهای متفاوتی، اعم از ادبی، کلامی، فقهی، فلسفی، عرفانی و اجتماعی سامان مییابد و گرایش غالب آن، گرایش اجتماعی است.
حجت اله فسنقری؛ راضیه کارآمد
چکیده
سبکشناسی علمی است که به تحلیل و بررسی عناصر سخن میپردازد و مختصاتی از متن که متکرر باشد، مدّنظر قرار میدهد و از لایهها و جنبههای گوناگونی برخوردار است که شناخت نظام واژهگزینی و نوع واژههای متن یکی از لایههای آن است. دعای ابوحمزة ثمالی یکی از دعاهایی است که هم به لحاظ مضمون و محتوا و هم به لحاظ ساختار و ارزشهای هنری در ...
بیشتر
سبکشناسی علمی است که به تحلیل و بررسی عناصر سخن میپردازد و مختصاتی از متن که متکرر باشد، مدّنظر قرار میدهد و از لایهها و جنبههای گوناگونی برخوردار است که شناخت نظام واژهگزینی و نوع واژههای متن یکی از لایههای آن است. دعای ابوحمزة ثمالی یکی از دعاهایی است که هم به لحاظ مضمون و محتوا و هم به لحاظ ساختار و ارزشهای هنری در جایگاه والایی قرار دارد. این نوشتار بر آن است تا به روش توصیفی ـ تحلیلی دعای ابوحمزة ثمالی را در لایة واژگانی بررسی کند و دلیل گزینش برخی واژگان از جانب امام سجاد(ع) را توضیح میدهد. استفاده از تکرار و مترادفها لازمة نجوای عاشقانه با محبوب است و دعا نجوای عاشقانه با محبوب است که در این دعا، جملات و کلمات مترادف، بهویژه در باب رحمت و رأفت خداوند زیاد مشاهده میشود و بیشتر واژگان این دعا پیرامون مفاهیم عقلی و انتزاعی است. بررسی معنای واژگان و ذکر تفاوت آنها با واژههای مشابه میتواند علّت و دلیل گزینش آنها را از سوی امام(ع) برای ما روشن سازد و به این باور برساند که شکل و موقعیّت واژگان در مناسبترین وضعیّت خود است. در این مقاله، واژههایی بررسی میشودکه ممکن است کاربرد آن از سوی امام، در ابتدا برای خواننده و شنونده سؤالبرانگیز و مبهم باشد و با بررسی این واژهها و واژههای مشابه به این نتیجه میرسد که انتخاب واژة مورد نظر، بهترین صورت کاربرد واژه است.
وحید فضائلی
چکیده
تصویب و تخطئه جزء یکی از احکام و لوازم اجتهاد میباشد. از نظر امامیه، امکان تخطئه در اجتهاد وجود دارد، به این دلیل که در واقع، حکم شارع وجود دارد، اما ممکن است مجتهد به حکم واقع نرسد. از نظر اهل تصویب، حکم تمام موضوعات وجود ندارد و در این موارد، امر تشریع به مجتهد واگذار شدهاست. آنچه مجتهد میگوید، حکم شارع است و به همین سبب، همیشه ...
بیشتر
تصویب و تخطئه جزء یکی از احکام و لوازم اجتهاد میباشد. از نظر امامیه، امکان تخطئه در اجتهاد وجود دارد، به این دلیل که در واقع، حکم شارع وجود دارد، اما ممکن است مجتهد به حکم واقع نرسد. از نظر اهل تصویب، حکم تمام موضوعات وجود ندارد و در این موارد، امر تشریع به مجتهد واگذار شدهاست. آنچه مجتهد میگوید، حکم شارع است و به همین سبب، همیشه مجتهد، مصیب میباشد. نظریة تصویب ارتباط نزدیکی با بحث قرائتهای مختلف دارد. کسانی که قائل به نظریة قرائتهای مختلف میباشند، همانند اهل تصویب میگویند: «قرائتهای مختلف و متفاوتی که از یک متن صورت میگیرد، همگی صحیح میباشد و امکان تخطئه وجود ندارد»، بازگشت نظریة تصویب و قرائتهای مختلف به نظریة نسبیت میباشد. قرائتهای مختلف متأثر از هرمنوتیک فلسفی میباشد. در این مقاله سعی داریم بطلان نظریة تصویب و صحت نظریة تخطئه را با روش آیات و روایات ثابت کنیم. در همین راستا، باید به چند سؤال پاسخ داد: 1ـ دلایل و مستندات قائلان به تصویب چیست؟ 2ـ دلایل امامیه بر ردّ تصویب و دفاع از تخطئه چیست؟ 3ـ آیا دیدگاه اهل سنت دربارة تصویب، همان مسئله قرائتهای مختلف از دین است؟.
علی راد؛ پریسا عطایی
چکیده
طبق رویکرد قرآن کریم، حیات انسانی آمیخته با آزمون است و تعالی و تکامل انسانی رابطهای متقابل با آن دارد. پیامبران اُسوههای عینی ابتلاءهای الهی بودند و گزارش ابتلاء ایشان در قرآن با گزینشی هوشمندانه انجام شدهاست. برابر فرضیة این پژوهش، پدیداری ابتلای پیامبران رابطهای متقابل با شرایط فردی و اجتماعی آنان دارد. بنابراین، آزمون ...
بیشتر
طبق رویکرد قرآن کریم، حیات انسانی آمیخته با آزمون است و تعالی و تکامل انسانی رابطهای متقابل با آن دارد. پیامبران اُسوههای عینی ابتلاءهای الهی بودند و گزارش ابتلاء ایشان در قرآن با گزینشی هوشمندانه انجام شدهاست. برابر فرضیة این پژوهش، پدیداری ابتلای پیامبران رابطهای متقابل با شرایط فردی و اجتماعی آنان دارد. بنابراین، آزمون پیامبران متناسب با گفتمان جامعة روزگار آنان بودهاست و شناخت این گفتمان در تفسیر این ابتلاءها امری ضروری است. از این رو، تحلیل شرایط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعة زیستی پیامبران، در تشخیص زمینههای اجتماعی ابتلاء ایشان کارآمد است و به دنبال آن، تصویری دقیقتر از چرایی، چگونگی و توجیه تنوع گونههای ابتلاء آنان در اختیار ما قرار میدهد. مسئلة اصلی این پژوهش، تحلیل زمینههای اجتماعی مؤثر در پدیداری ابتلاءهای قرآنی حضرت ابراهیم(ع) به منزلة اُسوة عینی فرازمندی در آزمونهای الهی است. بدین منظور، پس از تبیین چیستی ابتلاء و مؤلفههای آن، با بررسی فضای حاکم بر جامعة عهد ابراهیم(ع)، زمینههای پدیداری ابتلاءهای وی را ذیل نهادهای اجتماعی مرتبط با آن تبیین میکند. این پژوهش، پیوند میان گونة ابتلاء و شرایط اجتماعی عصر ابراهیم(ع) را نشان میدهد و نسبتسنجی ویژگیهای عصر پیامبران با ابتلاء ایشان را روشی برای تحلیل ابتلاء اجتماعی پیامبران در قرآن میداند.
سید محمود طیب حسینی؛ خدیجه بنائی
چکیده
مفهوم «کریم» یکی از مهمترین مفاهیم مورد توجه در فرهنگ عربی، بهویژه در دو دورة پیش و پس از ظهور اسلام بودهاست. تکرار این واژه در قرآن نیز نشاندهندة اهمیت آن است. مفهوم واژة «کریم» در عصر جاهلی و پس از نزول قرآن مجید دچار تحول عظیمی شدهاست. در نوشتار حاضر، تحول معنای «کریم» در قرآن، نسبت به دورة پیش از نزول بررسی ...
بیشتر
مفهوم «کریم» یکی از مهمترین مفاهیم مورد توجه در فرهنگ عربی، بهویژه در دو دورة پیش و پس از ظهور اسلام بودهاست. تکرار این واژه در قرآن نیز نشاندهندة اهمیت آن است. مفهوم واژة «کریم» در عصر جاهلی و پس از نزول قرآن مجید دچار تحول عظیمی شدهاست. در نوشتار حاضر، تحول معنای «کریم» در قرآن، نسبت به دورة پیش از نزول بررسی گردیدهاست. با تحلیل فرهنگ جاهلیت و کاربردهای واژة «کریم» در دورة جاهلی، مشخص شد که این واژه در دورة پیش از نزول، به معنای شرافت خانوادگی، بزرگی حسب و نسب، بخشندگی و گشادهدستی مفرط و... بوده است. تبیین این مفهوم اخلاقی در آیات نیز نشان میدهد که خداوند با همسو کردن کرامت انسانی با تقوا در قرآن، معنای این واژه را والایش کرده، از سطحی به سطح بالاتر ارتقا دادهاست.
اصغر طهماسبی بلداجی
چکیده
«زیارت جامعة کبیره» چکیدهای از مهمترین متون در راستای امامشناسی میباشد که امام هادی(ع) به رهپویان امامت و سالکان طریق ولایت آموختهاست. این زیارت، مضامین عالی و معارف بلند دینی در راستای معرفت به وجود ائمة هدی(ع) میباشد که مقامها و فضائلی والا برای ایشان بیان فرمودهاست. ائمه(ع) قابلیتها و کمالاتی دارند که خداوند ...
بیشتر
«زیارت جامعة کبیره» چکیدهای از مهمترین متون در راستای امامشناسی میباشد که امام هادی(ع) به رهپویان امامت و سالکان طریق ولایت آموختهاست. این زیارت، مضامین عالی و معارف بلند دینی در راستای معرفت به وجود ائمة هدی(ع) میباشد که مقامها و فضائلی والا برای ایشان بیان فرمودهاست. ائمه(ع) قابلیتها و کمالاتی دارند که خداوند به آنها عنایت فرمودهاست، بهگونهای که این قابلیتها آن بزرگواران را واسطة فیض الهی و دوام و بقاء آفرینش قرار دادهاست. جستار پیش رو با رویکردی فقهالحدیثی به بررسی محتوای زیارت جامعه کبیره پرداختهاست و در این میان، دو جنبة این زیارت تحلیل و بررسی شدهاست. اول اینکه معارف این زیارت به لحاظ فقهالحدیثی در معنای نقد متن روایات، نه تنها معارض با قرآن و سنت قطعی نمیباشد، بلکه این دو منبع مهم دین آن را تأیید مینمایند، از جنبة دیگر فقهالحدیثی در معنای فهم مراد احادیث معصومین(ع) با نگرشی قرآنی و روایی به بررسی محتوای زیارت جامعة کبیره میپردازد و در این باب، جایگاه اهل بیت(ع) را در ابعاد مختلف تبیین مینماید. نتیجه آنکه بررسی جایگاه ائمه(ع) با رویکرد قرآنی ـ روایی استحقاق امامان(ع) به عنوان جانشینان برحق پیامبر اکرم(ص) را اثبات میکند.